Szülői útmutató: Nem érti a gyerek, amit olvas? Így fejlessze olvasási készségeit
Olvasási problémák az iskolában? Nem érti a gyerek amit olvas? Az olvasás nemcsak a tanulás alapja, hanem az élet minden területén elengedhetetlen készség. Ha úgy érzi, hogy gyereke nehezen érti meg, amit olvas, tudnia kell, hogy számos lépést tehet a probléma orvoslására.
Az olvasás nem csupán a tanulás alapja, hanem fejleszti a figyelmet, a memóriát és a kritikus gondolkodást is. Emellett hozzájárul a szókincs bővítéséhez és a nyelvi kifejezőkészség javításához, amelyek elengedhetetlenek a társas kapcsolatokban és az iskolai teljesítményben is.
Ebben az útmutatóban bemutatjuk, hogyan azonosíthatja a szövegértési problémákat, és milyen hatékony módszerek állnak rendelkezésre az olvasási készségek fejlesztésére otthoni és iskolai környezetben egyaránt. 🧐
Célunk, hogy segítsünk Önnek abban, hogy gyermeke magabiztos olvasóvá váljon, aki élvezettel foglalkozik az olvasással és sikeresen teljesít az iskolában és azon túl is.
A magyar gyerekek olvasási készségei: Problémák és kihívások
Az olvasási készségek fejlesztése kiemelten fontos téma Magyarországon, mivel az olvasás megértése sok gyerek számára jelentős problémát jelent. 😕 S, az olvasás nem csupán a tanulás alapja, hanem a sikeres iskolai teljesítmény és a jövőbeli életminőség szempontjából is alapvető szerepet játszik.
Az utóbbi években egyre romlanak a középfokú oktatásba lépő gyerekek szövegértési készségei. 2022-ben a nyolcadikos diákok 40%-a nem érte el az alapvető szintet, így 10 diákból 4 nem képes…
👉 Megérteni és összekapcsolni az adatokat és információkat egy szövegben
👉 Kiszűrni a lényeges információkat
👉 Felismerni a szereplők szándékait
👉 Időrendbe rakni az eseményeket
👉 Megérteni a szöveg célját és a címet
👉 Megoldani egy hétköznapi problémát a szöveg alapján
Az olvasásban nyújtott teljesítmény a korábbi évekhez képest nem javult, sőt, egyre több gyerek küzd azzal, hogy megértse és feldolgozza az olvasott szöveget.
Kovács Gabriella
A Kastélydombi Általános Iskola magyar tanára
Magyartanárként már az első találkozáskor kiderül egy-egy osztályon belül a gyerekek
olvasási és szövegértési készségéről egy csomó dolog.
Azok a gyerekek, akik lassan, akadozva és a tévesztéseiket nem észre véve és javítva
olvasnak, azoknál feltételezhető, hogy bajok lesznek a szövegértéssel. Az nem baj, ha itt-ott téveszt olvasásnál valaki, ha észreveszi, hogy úgy értelemzavaró a mondat, és javítja magát. Baj ott van, ha átsiklik a hibás olvasás felett, fel sem tűnik,
hogy értelmetlen, amit olvasott.
A gyenge olvasási készség felső tagozaton komoly hátránynak számít. Muszáj még az
alsóban megtanulni készségszinten olvasni, mert a tanulásnak egyébként is alapfeltétele a stabil olvasás, és felsőben majdhogy menthetetlen, aki többéves lemaradásban van a tőle elvárt szinthez képest.
Az olvasási készség és a szövegértés összefüggése egyértelmű. Szinte biztos, hogy a jól olvasó gyereknek nincsenek szövegértési problémái. Náluk inkább a gyors olvasás és gondolkodás időnként kapkodásba megy át, és figyelmetlenségből adódhatnak
tévesztések a feladatok megoldásánál.
olvasási és szövegértési készségéről egy csomó dolog.
Azok a gyerekek, akik lassan, akadozva és a tévesztéseiket nem észre véve és javítva
olvasnak, azoknál feltételezhető, hogy bajok lesznek a szövegértéssel. Az nem baj, ha itt-ott téveszt olvasásnál valaki, ha észreveszi, hogy úgy értelemzavaró a mondat, és javítja magát. Baj ott van, ha átsiklik a hibás olvasás felett, fel sem tűnik,
hogy értelmetlen, amit olvasott.
A gyenge olvasási készség felső tagozaton komoly hátránynak számít. Muszáj még az
alsóban megtanulni készségszinten olvasni, mert a tanulásnak egyébként is alapfeltétele a stabil olvasás, és felsőben majdhogy menthetetlen, aki többéves lemaradásban van a tőle elvárt szinthez képest.
Az olvasási készség és a szövegértés összefüggése egyértelmű. Szinte biztos, hogy a jól olvasó gyereknek nincsenek szövegértési problémái. Náluk inkább a gyors olvasás és gondolkodás időnként kapkodásba megy át, és figyelmetlenségből adódhatnak
tévesztések a feladatok megoldásánál.
Az olvasási készségek fontossága
Az olvasási készségek fejlesztése nemcsak az iskolai teljesítmény szempontjából elengedhetetlen, hanem a gyerekek általános fejlődésében is kulcsszerepet játszik. 📚
Az olvasás szerepe a gyerek fejlődésében
Az olvasás az egyik legfontosabb kognitív képesség, amely számos fejlődési területet befolyásol. Az olvasás során a gyerekek nemcsak szavakat és mondatokat tanulnak meg, hanem a szövegértési készségeik is fejlődnek. Ez a folyamat segít a figyelem, a memória és a kritikus gondolkodás erősítésében. Az olvasás emellett hozzájárul a szókincs bővítéséhez és a nyelvi kifejezőkészség javításához, amely alapvető a társas kapcsolatokban és az iskolai teljesítményben egyaránt. 🌱
Az olvasási készség hatása az iskolai teljesítményre és későbbi életre
Az iskolai teljesítmény szoros kapcsolatban áll az olvasási készségekkel. A gyerekek, akik jól olvasnak és megértik az olvasott szöveget, általában jobban teljesítenek az iskolai tantárgyakban, mint azok, akiknek az olvasási készségei gyengébbek.
Az olvasás megértése nemcsak a szöveges feladatokban, hanem a matematikai problémák és a tudományos tantárgyak során is jelentős előnyt jelent, mivel segít a komplex információk feldolgozásában és az összefüggések felismerésében. 📖
A hosszú távú hatások sem elhanyagolhatóak. Azok a gyerekek, akik korán elsajátítják az olvasási készséget, nagyobb eséllyel teljesítenek jól a felsőoktatásban és a munkaerőpiacon. Az olvasás képessége hozzájárul a folyamatos tanuláshoz és a személyes fejlődéshez, amely a felnőtt életben is fontos szerepet játszik. Az olvasás szeretete és a tudás iránti vágy később elősegíti a szakmai és személyes sikereket. 🌟
Az olvasási készségek fejlesztése tehát nemcsak az iskolai időszakra, hanem az egész életre kihatóan jelentős hatással bír, ezért különös figyelmet kell fordítani a gyerekek olvasási képességeinek támogatására és fejlesztésére.
Olvasási és szövegértési problémák okai
Az okok a következők lehetnek:
👉 Beszédfeldolgozási zavar, a beszédészlelés és -megértés problémája
👉 Nem megfelelő olvasástanítási módszerek
👉 Az olvasási rutin hiánya
👉 Szegényes szókincs
Kovács Gabriella
A Kastélydombi Általános Iskola magyar tanára
Az esetleges szervi vagy fejlődéssel összefüggésbe hozható részképességzavaron (diszlexia) túl a leggyakoribb ok a szegényes szókincs, ingerszegény otthoni környezet, a tanulást nem támogató szülői attitűd. A kisgyermekkorban ért ingerek, hatások nagyban befolyásolják, ha nem meghatározzák a későbbi tanulási nehézségeket.
Sok helyen olvasható, és az én személyes tapasztalatom is az, hogy az a gyerek, akivel csecsemő korától kezdve intenzíven „foglalkoznak”: énekelnek, mondókáznak, kiszámolósdi játékokat játszanak, beszélnek hozzá, később beszélgetnek vele, iskoláskorban szülői elvárás és gyakorlat a beszámoló az aznap történtekről, mind szóban, mind írásban könnyedén ki tudja fejezni magát, és sem az olvasással, sem a szövegértéssel, írásbeli szövegalkotással nem lesz problémája.
Sok helyen olvasható, és az én személyes tapasztalatom is az, hogy az a gyerek, akivel csecsemő korától kezdve intenzíven „foglalkoznak”: énekelnek, mondókáznak, kiszámolósdi játékokat játszanak, beszélnek hozzá, később beszélgetnek vele, iskoláskorban szülői elvárás és gyakorlat a beszámoló az aznap történtekről, mind szóban, mind írásban könnyedén ki tudja fejezni magát, és sem az olvasással, sem a szövegértéssel, írásbeli szövegalkotással nem lesz problémája.
Olvasási zavarok jelei
Ha felismeri a problémát, az elősegíti az időben történő beszéd- szövegértési és szövegalkotási fejlesztés megkezdését.
Óvodás korban
👉 Gyakran visszakérdez és megerősítést kér az elhangzottakkal kapcsolatban
👉 Nehezen válaszol a kérdésekre
👉 Szókincse szegényes
👉 Tartós beszédhibákkal küzd
👉 Figyeli a többieket, hogy mit kell tenni
👉 Nem köti le a mese, és nem tudja visszaadni a hallottakat
👉 Lassan vagy nehezen tanulja meg a verseket és dalokat
👉 Nyelvtanilag helytelen mondatokat használ, helytelenül toldalékol
👉 Hosszú, bonyolult szavakban gyakran felcseréli a hangokat (például „karalábé” helyett „karabálé”)
👉 Kevés társas kapcsolata van
Olvasási problémák az iskolában
👉 Nem hallja vagy nem érti pontosan az elhangzottakat
👉 Feltűnően lassan dolgozik, és nehezen oldja meg az önállóságot igénylő feladatokat
👉 Teljesítménye gyengébb, mint ami a képességei alapján várható lenne
👉 Olvasás közben betűket hagy ki vagy cserél fel, nem észleli a szóhatárokat, és nehezen érti a szöveget
👉 Írásban ékezeteket hagy le, betűket cserél vagy téveszt el
👉 Másoláskor koordinációs nehézségekkel küzd az idegrendszer éretlensége és a kézdominancia kialakulásának nehézsége miatt
Szövegértési problémák fejlesztésének módszerei
A szövegértési problémák kezelése összetett folyamat, amely több fronton is támogatható. Fontos, hogy otthoni és iskolai szinten egyaránt figyelmet fordítsunk a gyerekek olvasási készségeinek javítására. 📚
Olvasási szokások otthon
Az otthoni környezet kulcsszerepet játszik az olvasási készségek fejlesztésében. A szülők és gondviselők aktív szerepe elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást. 📖
👉 Olvasási rutin kialakítása: Napi rendszerességgel szánjon időt közös olvasásra. Válasszon érdekes könyveket, amelyek megfelelnek a gyerek életkorának és érdeklődésének.
👉 Bátorítsuk az önálló olvasást: Támogassa gyerekeit az önálló olvasásban is, és biztosítson számára változatos olvasmányokat, például mesekönyveket, ifjúsági regényeket és magazinokat.
👉 Beszéljenek az olvasottakról: Kérdezze meg a gyereket az olvasott szövegről, és beszélgessenek róla. Ez segít a szöveg megértésének mélyítésében és a kritikus gondolkodás fejlesztésében.
👉 Tanulásban segítő gyermekfelügyelet: Ha a szülők elfoglaltak, a gyereket olyan gyermekfelügyelővel is segíthetjük. Egy tapasztalt szitter nemcsak felügyelheti a gyerekeket, hanem interaktívan támogathatja az olvasási tevékenységeket, házi feladatírást, sőt azt is kérheti, hogy a gyermekfelügyelő vigye-hozza a kicsiket az iskolába vagy szakkörökre.
👉 Magántanárok: Ha nem szeretné keverni a kettőt, akkor egy magántanár személyre szabott segítséget nyújthat az olvasási készség fejlesztésében. Ők egyéni igények alapján dolgoznak, így célzottan tudják fejleszteni a gyerek szövegértési és olvasási készségeit. Keresse a Bébicsősz.hu magántanár bázisát!
👉 Online források: Használjon digitális lehetőségeket, amelyek segítenek az olvasási készség fejlesztésében. Számos online platform kínál szórakoztató és oktató jellegű e-könyveket, vagy például videós anyagot arról, hogyan lehet az első osztályosokkal hatékonyan olvasást gyakorolni.
👉 Online források: Használjon digitális lehetőségeket, amelyek segítenek az olvasási készség fejlesztésében. Számos online platform kínál szórakoztató és oktató jellegű e-könyveket, vagy például videós anyagot arról, hogyan lehet az első osztályosokkal hatékonyan olvasást gyakorolni.
Kovács Gabriella
A Kastélydombi Általános Iskola magyar tanára
Megkerülhetetlenek ma már a digitális eszközök és online források az olvasástanítás során. A baj akkor van, ha az eszközt az egyedüli forrásává kiáltják ki a tanulásnak.
Hasznos, ha a gyerek már stabil olvasási készséggel rendelkezik, és mintegy „játszva” , gyorsan szerezhet új ismereteket. Viszont ha magára hagyatottan barangol az online világ útvesztőiben, nem kap se szülőtől, se tanártól útmutatást, akkor időpazarlás számára.
Tanulási nehézséggel küzdő több tanítványom használja a „hangos könyveket”. Úgy tapasztalom, hogy bár kényelmes módja az „olvasásnak”, ismereteket is könnyen lehet így szerezni, a konkrét olvasási nehézségen nem sokat segít.
Azonban egy- két éve a neten botlottam bele Vámos Robi könyveibe. A szülők a Facebook-on nagyon pozitív visszajelzéseket írtak róla, állítólag olvasni korábban nem szerető gyerekek megtáltosodtak tőle.
Emellett az alábbi honlapokon is találhatnak hasznos forrásokat a szülők:
Hasznos, ha a gyerek már stabil olvasási készséggel rendelkezik, és mintegy „játszva” , gyorsan szerezhet új ismereteket. Viszont ha magára hagyatottan barangol az online világ útvesztőiben, nem kap se szülőtől, se tanártól útmutatást, akkor időpazarlás számára.
Tanulási nehézséggel küzdő több tanítványom használja a „hangos könyveket”. Úgy tapasztalom, hogy bár kényelmes módja az „olvasásnak”, ismereteket is könnyen lehet így szerezni, a konkrét olvasási nehézségen nem sokat segít.
Azonban egy- két éve a neten botlottam bele Vámos Robi könyveibe. A szülők a Facebook-on nagyon pozitív visszajelzéseket írtak róla, állítólag olvasni korábban nem szerető gyerekek megtáltosodtak tőle.
Emellett az alábbi honlapokon is találhatnak hasznos forrásokat a szülők:
👉 Olvasási játékok: Az olvasást játékossá téve sokkal élvezetesebb lehet. Használjon szókincsbővítő társasjátékokat, rejtvényeket és keresztrejtvényeket. Az interaktív könyvek és digitális alkalmazások szintén szórakoztató módon segíthetnek az olvasási készségek fejlesztésében.
👉 Kreatív olvasás: Alakítsa az olvasást kreatív tevékenységgé! Készítsenek közösen illusztrációkat a könyvek alapján, dramatizálják a történeteket vagy írjanak saját meséket és színesítsék ki őket rajzokkal. Ez nemcsak az olvasási készségeket, hanem a gyerekek kreatív gondolkodását is fejleszti.
A “Szövegértés mint tanulási képesség fejlesztése” című szakmai forrásból számos olyan kreatív, és a gyerek számára érdekesnek tartott feladat kigyűjthető, amit otthon is könnyen kipróbálhat.
Iskolai támogatás
Az iskolai környezet és a tanárok szerepe szintén fontos a szövegértési problémák kezelése és az olvasási készség fejlesztésének esetében.
👉 Differenciált oktatás: Választhat olyan iskolát, oktatási módszert, ahol differenciált oktatási módszereket alkalmaznak, amelyek figyelembe veszik a diákok egyéni szükségleteit és fejlődési ütemét, mint például a Montessori elvű intézményekben.
👉 Olvasásfejlesztő programok, szakkörök, táborok: Gyereke részt vehet olyan olvasásfejlesztő iskolai programokon, szakkörökön és táborokon, amelyek célja az olvasási készségek javítása.
👉 Támogató tanárok: Az iskolai tanároknak fontos szerepe van a motiváció fenntartásában és az olvasás iránti szeretet kialakításában. A pozitív visszajelzés és az érdekes olvasmányok választása vagy ajánlása hozzájárulhat a gyerekek olvasási kedvének növeléséhez.
Kovács Gabriella
A Kastélydombi Általános Iskola magyar tanára
Nagyon szeretik a gyerekek a rejtvényeket, főleg ha közösen vagy kisebb csoportban törhetik a fejüket. Sok gyerek még életében nem
fejtett skandináv keresztrejtvényt, de egy-két alkalom után már sikerélményük van, örülnek, ha viszek be órára. Vannak kifejezetten gyerekeknek készült füzetek, érdemes foglalkozni velük. Csiszolja az elmét, gyarapítja a szókincset, hasznos időtöltés.
fejtett skandináv keresztrejtvényt, de egy-két alkalom után már sikerélményük van, örülnek, ha viszek be órára. Vannak kifejezetten gyerekeknek készült füzetek, érdemes foglalkozni velük. Csiszolja az elmét, gyarapítja a szókincset, hasznos időtöltés.
Mindannyian tudjuk, hogy nehéz helyzetben van az állami oktatási helyzet, így kiemelt fontosságú, hogy biztosítsa, hogy az országunkat érintő tanárhiány ne gátolja gyerekét a fejlődésben. ⬇️
Jó olvasást! 📚
Az olvasási problémák kezelése nem könnyű feladat és iskolai szorongáshoz is vezethet akár, ám a megfelelő támogatással és figyelemmel jelentősen javíthat gyerekei szövegértési készségein. 💪 Otthoni környezetben érdemes rendszeresen időt szánni közös olvasásra, érdekes könyveket választani, és beszélgetni az olvasottakról.
Ne feledje, hogy minden gyerek egyedi, és ami az egyiknél beválik, az nem biztos, hogy másnál is működik. 🌈 Az aktív módszerek utáni kutatás és a megfelelő eszközök alkalmazása segít abban, hogy gyereke magabiztos olvasóvá váljon és felkészülten várja a tanévkezdést.